SUCCES ÎMPREUNĂ

Istorii de Succes

Elizaveta Mămăligă – tânăra care a preluat din experiența de marketing și promovare a antreprenorilor din SUA

Zâmbitoare, energică și preocupată până în cele mai mici detalii de aranjamentul borcanelor cu miere pe raft, așa încât produsele ei să arate cel mai bine pentru cumpărători. Așa am descoperit-o pe Elizaveta Mămăligă, fondatoarea afacerii apicole Dulce Plai, la un târg local eco, din Chișinău. Prin propriul exemplu, Elizaveta este determinată să schimbe modelul clasic de business de la noi din țară pe antreprenoriatul social-responsabil, practicat de fermierii din SUA, pe care ia vizitat în cadrul schimbului de experiență YTILI. “Despre program am aflat de la un absolvent din anul precedent, era exact ceea de ce aveam nevoie. A am aplicat, am trecut cu brio toate etapele de interviu și m-am pomenit pe Tărâmul Făgăduinței”, își amintește tânăra. 

A moștenit pasiunea pentru apicultură de la tatăl ei. După absolvirea facultății în domeniul finanțelor, a decis să dezvolte o activitate pe cont propriu, fiind mereu în căutare de noi oportunități și schimburi de experiență. Vrem să promovăm mierea ca pe un produs mai atractiv, să spunem lumii despre beneficiile ei, de ce este bine să consume produse local, dar mai ales – de ce albinele sunt importante pentru biodiversitate și agricultură. Vrem ca fiecare aspect al afacerii noastre să fie etic, prietenos mediului înconjurător și consumatorilor, de la ambalaj și ingrediente, până la comunicarea cu clienții”, accentuează tânăra. 

În timp ce Elizaveta era în căutarea proiectelor de dezvoltare, în prisaca de la Todirești, lucrurile mergeau destul de prost,  mierea nu se vindea la borcan. “În acea perioadă oamenii consumau mult mai puțină miere decât se consumă acum, prețurile erau mici, munca depusă era enormă, povestește Elizaveta Mămăligă. Aceasta a motivat-o pe tânără să se gândească la o nouă strategie de dezvoltare pentru proiectul Dulce Plai, o etapă care trebuia să genereze stabilitate financiară, dar și să aducă o serie de idei inovatoare. 

 

Programul de schimb de experiență YTILI, generator de idei  

YTILI este un program de studii al Departamentului de Stat al SUA care își propune să abiliteze tinerii antreprenori cu instrumentele, rețelele și resursele de care au nevoie pentru ași dezvolta afaceri prospere și pentru a contribui la dezvoltarea economică, crearea locurilor de muncă, securitatea și buna guvernare din regiune.  

 

Programul YTILI reprezintă o punte de legătură pentru rețeaua transatlantică de inovatori, contribuind la consolidarea dialogului politic continuu. Fiecare participant percepe diferit programul YTILI – pentru unii a fost important să interacționeze cu tineri din diferite țări și stabilească contacte, pentru alții era important să vadă un business exact ca al lor și să aducă acea experiență acasă. Pentru mine a fost o perioadă de detașare de la rutina zilnică și de munca solicitantă de administrare a afacerii, având tot timpul din lume pentru a schița ceea ce îmi doream să fac mai departe. Programul YTILI m-a ajutat să fac această decizie, relatează participanta programului. 

 

Experiența americană de business transpusă într-un produs inovativ – batonașul energizant 

Am învățat din experiența antreprenorilor din SUA și cum să-mi extind afacerea. De asemenea, am vizitat mai mulți antreprenori din State Unite, am învățat din practici de business, am învățat cum se face marketing. Acolo practic mi-am pus la punct ideea, povestește Elizaveta. 

Revenită în Republica Moldova, tânăra a decisse concentreze pe producția de batoane energizante, iar vânzările aflate în creștere demonstrează că nu a dat greș. Proprietara afacerii se declară  mulțumită și de recenziile cumpărătorilor fideli: „Clienții noștri sunt consumatorii conștienți, care cărora le pasă ce produse consumă. Batoanele Dulce Plai sunt un produs nutritiv, energizant și gustos, produs din nuci, fructe uscate, semințe, fulgi de ovăz și miere.” 

 

Tânăra femeie de afaceri spune cu mândrie că oamenii care folosesc produse apicole sunt  consumatori responsabili: „Dacă te respecți, o să utilizezi produse calitative, dacă îți pasă de mediu – o să procuri un produs care nu poluează, dacă te gândești la țară, o să cumperi un produs local’. 

Dialogul cu fermierii de peste ocean –  inspirație pentru planurile de viitor 

Cunoașterea noilor viziuni privind gestionarea unei afaceri, a încurajat-o pe Elizaveta să gândească mai complex și să își asume și anumite riscuri. Astfel, în acest an a trecut Prutul, iar acum fabrica de producție a batonașelor nutritive este localizată în Iași.Planul nostru este să generăm destul venit încât să ne mutăm din mica fabrică, într-un loc mai mare, mai spațios și să mutăm zona de producție în zona rurală. Avem o mulțime de idei pe care să le implementăm aici, acasă.” 

Fondată în anul 2012, în satul Todirești din raionul Ungheni, întreprinderea socială Dulce Plai are în prezent peste 100 de familii de albine și peste 10 organizații ca și cumpărători fideli și susținători ai cauzei. 60 % din catitatea de produse se vinde pe piața locală, cu amănuntul, iar 40 % este comercializată angro.  

  

Acest material a fost produs de Ambasada Statelor Unite în Republica Moldova.