SUCCES ÎMPREUNĂ

Istorii de Succes

Novak Winery – povestea unui brand crescut și dezvoltat cu spijinul poporului american

„Am cunoscut un nou nivel al calității

Afacerile de familie au avut întotdeauna un farmec aparte. Eforturi considerabile, dedicație nemărginită și curajul de a experimenta. Aceste trei componente stau la baza succesului Vinăriei Novak din satul Tartaul, raionul Cantemir, pasiunea pentru vin, fiind transmisă din generație în generație.

Pentru Andrei Novak, totul a început în anul 2004, când tatăl său i-a încredințat spre administrare fabrica sa de vinuri. A urmat plantarea podgoriilor de viță de vie: Cabernet, Fetească Neagră, Rară Neagră, Chardonnay. Peste câțiva ani, când a ajuns să strângă roada, a început să experimenteze. Hobby-ul lui Andrei a evoluat în ideea de a produce vinuri de autor. Cu sprijinul poporului american prin intermediul USAID, acest scop a fost atins, iar astăzi, Novak Winery se pregătește să exporte vin îmbuteliat în țări precum China, Polonia, Olanda sau Danemarca.

Cu sprijinul poporului american, Vinăria Novak a renăscut și a scos prima sticlă îmbuteliată de Alb de Onițcani

Astăzi, numele Novak este asociat în primul rând cu reanimarea soiului Alb de Onițcani. Novak a sădit primele plantații cu Alb de Onițcani în perioada anilor 2008-2009, iar datorită susținerii și expertizei echipei Proiectului de Competitivitate, în anul 2016 pe piață a fost lansată prima sticlă cu acest vin.

„În 2016 am aflat de Proiectul de Competitivitate al USAID. Au venit la fabrica de vinuri, au văzut cine suntem și ce potențial avem. La rândul meu eu am făcut mai multe demonstrații și experimente. Foarte uimiți au fost de experimentele cu vinul Alb de Onițcani, care la acel moment încă nu exista pe piață. Primii care au renăscut acest soi am fost noi”.

În primul rând am renăscut acest soi, iar prima ediție a vinului Alb de Onițcani 2016 a cucerit celebrul concurs Mundus Vini Summer Tasting 2018 din Germania”, povestește entuziasmat Andrei.

Primăvara trecută, Andrei a sădit încă 7 hectare de viță de vie de acest soi, care are un avantaj primordial – roada poate fi strânsă cel mai târziu.

Tehnologii moderne, controlul temperaturii, respectarea normelor de igienă pe teritoriul vinăriei — sunt doar câteva avantaje ale micului producător de vinuri Novak

„Ținând cont de suportul oferit de poporul american am cunoscut o creștere considerabilă. Acum producem 25.000 de sticle anual. Am beneficiat de consultanță în vinificație, în materie de marketing. Proiectul a finanțat crearea brandului, a acordat suport în achiziționarea butoaielor din stejar franțuzesc Seguin Moreau și stejar românesc Transilvania Bois”, spune Andrei.

În cadrul Proiectului de Competitivitate al USAID, micul producător de vinuri a avut posibilitatea să lucreze cu un designer, care a creat un plan de zonare a producției, a definit conceptul unei săli de degustare și a unui mini hotel.

„Deschiderea unei săli de degustare este o oportunitate de promovare a vinului nostru. Chiar și importatorii străini când vin pentru a încheia un contract ne roagă să venim la Chișinău, pentru că ei nu vor sa meargă 150 de km pe drumurile noastre. Amenajăm o sală de degustare la Băcioi, pentru că este mai aproape de centru, plus aeroportul este în preajmă și este comod pentru turiștii străini. Pentru vizitatorii din România, spre exemplu, este mai aproape să vină la Tartaul, pentru că e aproape de Vama Giurgiulești.

Vinurile Novak au fost exportate deja în România, iar alte țări s-au arătat interesate să construiască parteneriate cu acest brand. „Suntem în proces de negociere cu mai multe țări. Vom expedia în curând primul lot de probă în Polonia, Olanda, Danemarca. Și cu China avem deja semnat un contract de colaborare. Marea Britanie ne roagă să facem un contract de colaborare și să ducem vinul nostru pe piața engleză”, se arată încântat vinificatorul.

În companie lucrează 20 de oameni. Este un număr mic de oameni, de aceea se implică toată familia, iar toate procesele posibile au fost automatizate.

„Dacă nu era proiectul, rămâneam mult timp la capitolul experimente”

Ceea ce face poporul american prin intermediul USAID este foarte important, spune vinificatorul, pentru că, în primul rând, oferă o doză mare de motivație: „Noi ar trebui sa ne axăm mai mult pe dezvoltarea turismului. Dacă nu era proiectul, nu înregistram aceste succese. El este cel care creează drumul vinului”.

Compania are planuri mari. Andrei intenționează să aducă ceva nou pe piață: „Planificăm să aducem pe piață ceva nou, propriul amestec din 5-6 soiuri de poamă. Vrem să combinăm vinuri de diferiți ani, de exemplu Fetească neagra de 2-3 ani cu Fetească de 4-5 ani. Experții, tehnologii, oamenii din laborator ne vor ajuta să scoatem arome inedite pe piață”.

Andrei Novak crede că ar trebui să protejăm piața de importuri, iar în acest sens, spune că poporul american prin intermediul USAID a dat o șansă producătorilor mici de vinuri. „Moldova face vinuri de calitate de mult timp, însă cu sprijinul USAID am reușit sa atingem un nou nivel al calității. Acum suntem concurenți reali țărilor precum Franța, Italia, Chile, Argentina, țări care produc vin de înaltă calitate. Toate se datorează branding-ului de calitate, elaborat de USAID. Ei ne-au ajutat sa ne poziționăm corect pe piața de vinuri”, conchide Andrei.

 

Acest material a fost produs de Ambasada Statelor Unite în Republica Moldova.